lauantai 23. huhtikuuta 2016

4- Tahtimoottorin työkierto



1. Imutahti
Imuventtiili avautuu ja mäntä lähtee alaspäin ja moottori alkaa imeä seosta.
2. Puristustahti
Imuventtiili sulkeutuu ja mäntä lähtee ylöspäin ja puristaa seoksen.
3. Työtahti
Tulpan kipinä sytyttää puristetun seoksen ja mäntä lähtee takaisin alaspäin.
4. Pakotahti
Pakoventtiili avautuu ja mäntä lähtee taas ylöspäin ja pakokaasut virtaavat pois moottorista.
Yleisin sytytysjärjestys: 1-3-4-2 ja 1-2-4-3
1. Sylinterissä sytytys, 4. samaan aikaan pakotahti loppumassa.

Nokka-akseli avaa kunkin venttiilin kerran kahden kampikierroksen aikana, joten nokka-akseli pyörii puolella nopeudella kampiakseliin nähden. Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokka-akseli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti