1. Imutahti
Imuventtiili avautuu ja mäntä lähtee alaspäin ja moottori alkaa imeä seosta.
2. Puristustahti
Imuventtiili sulkeutuu ja mäntä lähtee ylöspäin ja puristaa seoksen.
3. Työtahti
Tulpan kipinä sytyttää puristetun seoksen ja mäntä lähtee takaisin alaspäin.
4. Pakotahti
Pakoventtiili avautuu ja mäntä lähtee taas ylöspäin ja pakokaasut virtaavat
pois moottorista.
Yleisin sytytysjärjestys: 1-3-4-2 ja 1-2-4-3
1. Sylinterissä sytytys, 4. samaan aikaan pakotahti loppumassa.
Nokka-akseli avaa kunkin venttiilin kerran kahden
kampikierroksen aikana, joten nokka-akseli pyörii puolella nopeudella
kampiakseliin nähden. Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokka-akseli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti