Merkkihuoltotoiminnan näyttö
Testereiden käyttö
Dieselmoottori: K-arvo
Savutusmittauksessa saatujen
absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot ovat seuraavat:
• vapaasti hengittävillä
dieselmoottoreilla: k ≤ 2,5 m-1
• turboahtimella varustetuilla
dieselmoottoreilla: k ≤ 3,0 m-1
• mikäli auton valmistaja on
ilmoittanut yleisiä raja- arvoja korkeamman absorptioeli
k- kertoimen, käytetään tuloksen
arvostelussa tätä raja-arvoa
• mikäli moottori on
EY-tyyppihyväksytty direktiivin 88/77/ETY+1999/96/EY (tai
kyseisen direktiivin myöhempien
muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V
luokkaan; tai em. direktiivin
mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi
ajoneuvoksi; tai moottori on
EY-tyyppihyväksytty direktiivin 70/220/ETY+98/69/EY
(tai kyseisen direktiivin myöhempien
muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai
moottori tai ajoneuvo vastaa em.
vaatimuksia: k ≤ 1,5 m-1
Bensiinimoottori:
Moottorityyppi tai
auton käyttöönottoaika |
Joutokäynti
|
Väh. 2000 r/min
|
||||
OBD
|
CO (%)
|
HC (ppm)
|
CO (%)
|
HC (ppm)
|
Lambda
|
|
Ennen 1.10.1986
|
-
|
4,5
|
1000
|
-
|
-
|
-
|
1.10.1986 tai jälkeen
|
-
|
3,5
|
600
|
-
|
-
|
-
|
-
|
0,5
|
100
|
0,3
|
100
|
1±0,03
|
|
Tarkastus
|
-
|
-
|
0,2
|
100
|
1±0,03
|
|
1.7.2002 jälkeen
|
Tarkastus
|
-
|
-
|
0,2
|
100
|
1±0,03
|
Vika-analyysi
Lambda- arvo
rikas seos =
Alle 1
laiha seos =
Yli 1
Sähkömetrinen
seos lambda= 1
AFR- luku
1:14,5
= 1
painoyksikkö polttoainetta (mg)
14,5 painoyksikkö ilmaa
Lambda =sisään imetty
ilmamäärä: teoreettinen ilmamäärä
Lambda- säätö
polttaminen hc2 co
hc+o2=>co2+h2o= laiha
seos
co+o2=>co2 =
-------------
nox+hc=>n+co2+h2o=rikas seos
nox+co=>n+co2 =
------------
Toiminta:
Lambda säätöalue 0,95-
1,005
Kun seos on laiha, lambda
jännite 0v
ð suuttimen aukioloaikaa jatketaan
kunnes anturin jännite on 1v
ð Aukioloaikaa lyhennetään, kunnes
anturijännite on 0v
ð jne. huojunta n. 50x1min
Bosch KTS,
AutoCom, VAG, Ford
OnLine-mittaukset
Korjaamosovellus
AutoFutur
AutoFutur
Työmääräyksen teko
Kustannusarvion teko
Kustannusarvion teko
Varaosakaupan järjestelmä Motonet
Autotietojärjestelmä Autodata, Alldata
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti