vähintään 3 kg f kaasuja sisältävä huoltolaite on
tarkastettava vähintään kerran vuodessa.
tammikuun 1 päivästä 2011 alkaen ilmastointijärjestelmiä,
joiden lämpövaikutus on yli 150, ei saa jälkiasentaa kyseisestä päivästä alkaen
tyyppihyväksyttyihin autoihin. 1.1.2017 alkaen tällaisia
ilmastointijärjestelmiä ei saa jälkiasentaa mihinkään ajoneuvoihin.
kylmäaineita ei saa sekottaa keskenään.
lämmitysvaikutus GWP arvo saadaan laskemalla yhden
kilogramman kaasumäärän lämmitysvaikutus suhteessa yhden kilogramman
hiilidioksidimäärän lämmitysvaikutukseen 100 vuoden aikana.
GWP=GLOBAL WARMING POTENTIAL
Tukesilta pitää saada lupa ja sinne pitää ilmottaa
ilmastointihuolto laite, vastuu henkilö ja koulutus (autoalan perustutkinto)
huoltohenkilöstöllä pitää olla ilmastointihuolto kurssi ja auto alan
perustutkinto suoritettu.
Suojavälineitä pitää käyttää.
r12 gwp 8500 freoni, käytössä 95 saakka
r413a gwp 1800 seoskaasu, korvasi r12
r134a gwp 1300 nykyään käytössä
r123a gwp 93 mahdollinen tulevaisuuden aine
r744 gwp 1 hiilidioksidi
kun tehdään ilmastointi huoltoa, kylmäaineöljyä laitetaan
n.10g enemmän, kun sitä saadaan järjestelmästä ulos.
huoltoliitin saattaa olla hp ja lp puolilla tai vaan
toisella ja r12 kierreliitin ja r134a pikaliitin.
talteenotto
kylmäaine ja osa kylmäaineöljyistä talteen
alipaineistus
kylmäainejäänteet, ilma sekä vesi poistetaan.
tiiveystesti
jos kylmäainepiiri on ollut auki,tulee alipaineistaa
järjestelmää vähintään tunti.
täyttövaihe
ilmastointilaitteeseen siirretään oikea määrä oikean
tyyppistä kylmäainetta ja kylmäaineöljyä.
järjestelmässä olisi hyvä olla väriainetta. sitä lisätään
tarvittaessa.
vuotavaan järjestelmään ei saa lisätä kylmäainetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti