Induktiiviset
Yksikipinäpuola Puolalta lähtee johto virranjakajalle ja virranjakajalta jokaiselle tulpalle erikseen.
Kaksoiskipinäpuola Kyseisessä järjestelmässä kipinä tulee samaan aikaan aina kahteen sylinteriin toisen puristustahdin jälkeen ja toisen poisto tahdin jälkeen.
Yksittäiskipinäpuola Jokaisella tulpalla on oma puola.
NGK: n sivuilla on lisää tietoa esimerkiksi tulpista, puolista, lambda- tunnistimista yms. asioista.
Kapasitiiviset
Bensiininsuihkutus
Yksipistesuihkutus Polttoaineen yksipisteruiskutus on elektronisesti ohjattu ruiskutusjärjestelmä, jossa keskisesti ennen kaasuläppää sijaitseva sähkömagneettinen ruiskutusventtiili ruiskuttaa polttoainetta ajoittain imuputkeen.
Monipistesuihkutus Imusarja Imuputkiruiskutus tai monipisteruiskutus on elektronisesti ohjattu ruiskutusjärjestelmä, jossa jokaista sylinteriä kohti on asennettu ruiskutusventtiili juuri ennen imuventtiiliä.
Suorasuihku Sisäistä seoksenmuodostusta käyttävissä suoraruiskutusjärjestelmissä polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan sähkömagneettisesti ohjattavilla ruiskutusventtiileillä.
Jokaisella sylinterillä on oma ruiskutusventtiili.
Seoksenmuodostus tapahtuu sylinterissä.
- Nestekierto
|
|||||||||||||||||||||||||||
- Lämpötunnistimet
Bensiinimoottorin saasteenpoisto
Lambda-säätö Se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa ilman ja polttoaineen seoksen moottorille sopivaksi.
Katalysaattori Katalysaattori on putken muotoinen laite, joka muuttaa pakokaasujen haitallisia aineita harmittomammiksi.
- toiminta
- tarkastus
EGR
Sisäpuolinen pakokaasujen takaisinkierrätys tapahtuu kaikissa moottoreissa venttiilien aukioloaikojen limityksen avulla.
Jos moottori on varustettu muuttuvalla
nokka-akseliajoituksella, venttiilien aukioloaikojen limitykseen ja
samalla sisäpuoliseen takaisinkierrätykseen voidaan vaikuttaa
voimansiirron ohjausmodulilla.
Ulkopuolisessa pakokaasujen
takaisinkierrätyksessä pakokaasua johdetaan ohjatusti erityisen putken
ja pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin kautta imuputkeen, jossa se
sekoittuu moottoriin imettävään raitisilmaan. Ulkopuolista pakokaasujen
takaisinkierrätystä käytetään kaikissa dieselmoottoreissa ja joissakin
bensiinimoottoreissa esim. bensiinin suoraruiskutuksella varustetut
moottorit.
- tarkastus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti