keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Bensamoottorin ohjausjärjestelmien tunnistus

Sytytys järjestelmät
Induktiiviset
Yksikipinäpuola Puolalta lähtee johto virranjakajalle ja virranjakajalta jokaiselle tulpalle erikseen.
Kaksoiskipinäpuola Kyseisessä järjestelmässä kipinä tulee samaan aikaan aina kahteen sylinteriin toisen puristustahdin jälkeen ja toisen poisto tahdin jälkeen.
Yksittäiskipinäpuola Jokaisella tulpalla on oma puola.

 NGK: n sivuilla on lisää tietoa esimerkiksi tulpista, puolista, lambda- tunnistimista yms. asioista.
 
Kapasitiiviset
 

Bensiininsuihkutus
Yksipistesuihkutus Polttoaineen yksipisteruiskutus on elektronisesti ohjattu ruiskutusjärjestelmä, jossa keskisesti ennen kaasuläppää sijaitseva sähkömagneettinen ruiskutusventtiili ruiskuttaa polttoainetta ajoittain imuputkeen.
Monipistesuihkutus Imusarja Imuputkiruiskutus tai monipisteruiskutus on elektronisesti ohjattu ruiskutusjärjestelmä, jossa jokaista sylinteriä kohti on asennettu ruiskutusventtiili juuri ennen imuventtiiliä.
Suorasuihku Sisäistä seoksenmuodostusta käyttävissä suoraruiskutusjärjestelmissä polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan sähkömagneettisesti ohjattavilla ruiskutusventtiileillä.
Jokaisella sylinterillä on oma ruiskutusventtiili.
Seoksenmuodostus tapahtuu sylinterissä.

- Nestekierto
E71269

1Voimansiirron ohjausmoduli
2Polttoainepumppu
3Polttoaineensyötön turvakatkaisin (IFS)
4Polttoainepumpun rele
5Polttoainesuodattimet
6Polttoainepaineen säädin
7Polttoainekisko
8Kaasuläpän asentoanturi (TP)
9Imuilman lämpötila-anturi (IAT)
10Ruiskutusventtiili
11Nokka-akselin asentoanturi (CMP)
12Aktiivihiilisäiliö (EVAP)
13Aktiivihiilisäiliön tyhjennyksen magneettiventtiili (EVAP)




- Ilmamassan mittaus
- Lämpötunnistimet

Bensiinimoottorin saasteenpoisto

Lambda-säätö Se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa ilman ja polttoaineen seoksen moottorille sopivaksi.
Katalysaattori Katalysaattori on putken muotoinen laite, joka muuttaa pakokaasujen haitallisia aineita harmittomammiksi.
- toiminta
- tarkastus
EGR
Sisäpuolinen pakokaasujen takaisinkierrätys tapahtuu kaikissa moottoreissa venttiilien aukioloaikojen limityksen avulla.
Jos moottori on varustettu muuttuvalla nokka-akseliajoituksella, venttiilien aukioloaikojen limitykseen ja samalla sisäpuoliseen takaisinkierrätykseen voidaan vaikuttaa voimansiirron ohjausmodulilla.
Ulkopuolisessa pakokaasujen takaisinkierrätyksessä pakokaasua johdetaan ohjatusti erityisen putken ja pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin kautta imuputkeen, jossa se sekoittuu moottoriin imettävään raitisilmaan. Ulkopuolista pakokaasujen takaisinkierrätystä käytetään kaikissa dieselmoottoreissa ja joissakin bensiinimoottoreissa esim. bensiinin suoraruiskutuksella varustetut moottorit.
- tarkastus
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti